CZYTELNICY
NA WAGĘ KSIĘGI
|
Tytuł dokumentu
Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
przeprowadzony w Zelczynie
“Jestem jaki jestem, nie pomimo tego, że mam dysleksję, ale dlatego, że ją mam”-
Albert Einstein.
Na temat dysleksji powiedziano w ostatnich latach bardzo dużo. Można wręcz powiedzieć, że temat ten stał się „modny”, doczekał się wielu fachowych opracowań i publikacji a nawet Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji, który zainicjowany został przez Zarząd Główny Europejskiego Towarzystwa Dysleksji. Jego ideą jest, aby we wszystkich krajach, gdzie znajdują się członkowskie stowarzyszenia tej organizacji przypomnieć dorosłym o obowiązku zadbania, aby dzieci możliwie jak najwcześniej zostały objęte obserwacją, wczesną diagnozą i możliwie jak najwcześniejszą terapią.
Nasza szkoła już po raz drugi przystąpiła do tej akcji, której tegoroczne hasło brzmiało „Dysleksja nie może być wymówką”. Działania podjęte przez szkołę miały na celu podnoszenie świadomości, dotyczącej zjawiska dysleksji i skierowane były do rodziców, nauczycieli i całej społeczności szkolnej. Organizatorem i koordynatorem ETŚD była nauczycielka terapii pedagogicznej – pani Ewa Maślanka, przy współpracy pedagoga i nauczycieli wszystkich szczebli nauczania.
|
|
W czasie trwania Tygodnia Dysleksji podjęte zostały następujące działania:
• Została przygotowana gazetka szkolna przybliżająca tematykę dysleksji oraz przedstawiono sylwetki wybitnych postaci światowych i polskich borykających się z tym problemem.
• Na zajęciach informatyki uczniowie klas VI przygotowali prezentacje multimedialne o znanych osobach z dysleksją, które następnie wspólnie obejrzeli.
• Uczniowie klas IV-V wzięli udział w warsztatach przygotowanych przez nauczyciela specjalistę terapii pedagogicznej „Jak się skutecznie uczyć”, w czasie których poznali różne techniki koncentracji uwagi, techniki pamięci i relaksacji, oraz obejrzeli prezentację multimedialna pod wyżej wymienionym tytułem.
• Starsi uczniowie szkoły zmagali się z „Potyczkami wyrazowymi”- tj. tworzeniem wyrazów od słowa - profesjonalizm – Uczniowie klasy piątej w tym zadaniu okazali się nie do pokonania.
• Klasa IIIa pisała „Biegające dyktando”. Zadaniem uczniów było napisanie w parach, w jak najkrótszym czasie dyktanda. Jeden z uczniów biegał do zawieszonego na korytarzu dyktanda, czytał i zapamiętywał jego treść, przekazując ją następnie koledze lub koleżance z pary. Zadaniem drugiego ucznia było zapisanie poprawnie dyktowanych fragmentów. Uczniowie bardzo dobrze się bawili podczas wykonywania tego zadania.
• Pedagog szkolny – pani Zofia Garlacz przeprowadziła w klasach IV-VI zajęcia „Pomyśl, zapamiętaj, zapisz”.
• Jak wiemy najskuteczniej uczymy się poprzez praktykę i właśnie zgodnie z tą zasadą uczniowie klas I- III brali udział w konkursie „Trudny wyraz”. Zadaniem każdego ucznia było narysowanie i podpisanie wyrazu z trudnością ortograficzną. I w ten sposób korytarz szkolny zamienił się w kolorowy słowniczek ortograficzny.
• Rodzice uczniów klas I- III wzięli udział w szkoleniu pt. „ Zabawy i ćwiczenia z dziećmi stymulujące zmysły jako sposób na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka”, które prowadziła pani Dorota Sarna – psycholog Specjalistycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Skawinie.
• W czasie trwania Tygodnia Dysleksji prowadzona była akcja: „Dzieci czytają dzieciom”, podczas której uczniowie młodszych klas mieli okazję wysłuchać bajek terapeutycznych zawartych z zbiorze „Magiczne bajki na dziecięce smutki” czytanych przez starsze koleżanki z kl. VI. Cykl spotkań z bajką zakończył się spotkaniem z dyrektorką szkoły panią Teresą Dąbrowską, która przeczytała bajkę „O pająku, który nie mógł utkać sieci”. Był to ciekawy, pełen humoru, rymowany utwór z morałem wychowawczym. Po przeczytaniu bajki nasz gość zadawał małym słuchaczom pytania dotyczące treści utworów. Na koniec pani dyrektor namawiała uczestników spotkania do tego, by zachęcali swoich rodziców do codziennego głośnego czytania. Przeprowadzone zostały również zabawy relaksacyjne i rozwijające. Spotkanie upłynęło w przyjaznej i wesołej atmosferze.
Dziękuję za pomoc i współpracę w zorganizowaniu całego przedsięwzięcia dyrektorowi szkoły i wszystkim nauczycielom biorącym udział w akcji. Myślę, że akcja poświęcona świadomości dysleksji, będzie kontynuowana w latach przyszłych.
Koordynator akcji.
|
|
|
|