W ramach programu Kompetencje na szóstkę zaproponowanego przez Fundację na rzecz pozytywnej zmiany w edukacji Scenariusze lekcji, psycholog szkoły - Zuzanna Furlaga zrealizowała w klasie III a od listopada 2017 r. następujące zajęcia:
• „Jak gimnastykować wyobraźnię”
• „Jak trenować myślenie”
• „Jak wspólnie zapracować na sukces”
• „Jak powstaje scenografia”
• „Jak zbudować rakietę kosmiczną?”
Zajęcia są zaprojektowane w zgodzie z zapisami podstawy programowej
i mają na celu rozwijanie u uczniów:
naturalnej ciekawości poznawczej,
umiejętności krytycznego i logicznego myślenia,
umiejętności rozumowania, argumentowania i wnioskowania,
innowacyjności, kreatywności, przedsiębiorczości,
umiejętności społecznych,
umiejętności współpracy i realizowania projektów w grupie.
Podczas dwóch godzin lekcyjnych trwania zajeęć „Jak powstaje scenografia” - dzieci zapoznały się z pracą scenografa, dowiedziały się z kim współpracuje oraz jakie są etapy powstawania scenografii. Podczas zajęć doświadczyły też pracy z testem i miały możliwość zrealizowania w małych grupach swojej wizji artystycznej.
Zajęcia te były świetną okazją, żeby wspólnie odwołać się wyobrażeń i wspomnień dotyczących pobytu w teatrze, operetce czy przedstawienia szkolnego. Dzieci z klasy III a miały niedawno okazję być w Operze w Krakowie, dlatego temat lekcji przywołał wciąż budzące emocje wspomnienia.
To kolejna propozycja zajęć w ramach cyklu „Kompetencje na szóstkę”, stymulująca do rozwoju umiejętności pracy zespołowej. Dzieci zostały przydzielone do grup losowo i pracowały na lekcji - nie tylko ze swoimi najbliższymi przyjaciółmi. Zatem była to dobra okazja do integracji.
Z przyjemnością obserwowałam jak przygotowane materiały ożywały dzięki kreatywności dzieci, które projektowały stroje i aranżowały przestrzeń. Jako prowadząca czułam się jak za kulisami - podglądając sekretne życie całego zespołu pracującego na sukces przedstawienia.
Nie lada wyzwaniem okazała się też analiza wybranego tekstu (wybrałam "Bajkę o królu" Jana Brzechwy) i wspólne omówienie występujących w utworze osób, wyobrażenie sobie kolejnych scen i tego jak je zaprojektować.
„Jak zbudować rakietę kosmiczną” to ostatnie zajęcia przeprowadzone w klasie III A
w ramach programu „Kompetencje na szóstkę” zaproponowanego przez fundację działającą na rzecz pozytywnej zmiany w edukacji Scenariusze lekcji. Podczas zajęć uczniowie obejrzeli krótki film, w którym specjalista wyjaśniał „Dlaczego buduje się rakiety kosmiczne”? Materiał posłużył za punkt odniesienia do rozmowy o pierwszej rakiecie, która poleciała w kosmos, o tym dlaczego wysyła się rakiety w kosmos oraz wielu kwestiach związanych ze statkami kosmicznymi. Podczas rozmowy po filmie okazało się, że klasa zapamiętała mnóstwo ciekawostek oraz chciała się podzielić wiedzą i przemyśleniami, które się nie pojawiły w filmie.
Następnie obejrzeliśmy relację ukazującą start promu kosmicznego i omówiliśmy budowę rakiety. Dokładnie obejrzeliśmy schematyczny rysunek i omówiliśmy najważniejsze elementy konstrukcji statku kosmicznego, żeby przejść do kolejnego, najbardziej oczekiwanego zadania – pracy w grupach. W małych- trzy i czteroosobowych grupkach uczniowie przystąpili do konstruowania rakiet.
W kolejnych etapach lekcji wykonaliśmy test i sprawdziliśmy czy skonstruowane rakiety miały szansę wznieść się w powietrze.
Zajęcia prowadzone w ramach programu były niezwykle inspirujące i kreatywne. Dzieci wykazały się umiejętnością współpracy w grupie i pracy metodą projektową.
Z. Furlaga
|