Strona główna | Szkoła | Historia | Osiągnięcia | Prymusi | Świetlica | Kronika | Publikacje | Galeria | Biblioteka | Dla rodziców
    Ważniejsze wydarzenia z życia szkoły w roku szkolnym 2016/2017
 
Archiwum
Najważniejsze
Szkolny teatr
Zielona szkoła
Przedszkolak
Ślubowanie
Tabliczka mnożenia
Spotkanie z Policją
Miś - Zelczyna
Miś - Ochodza
Niepodleglość
Cyberprzemoc
Jasełka 2018
Kompetencje
Warsztaty
Teatr
Mistrz Matematyki
Kot w butach
Czyste powietrze
 

Realizacja programu:
Kompetencje na szóstkę w klasie trzeciej

Kompetencje na szóstkę w klasie trzeciej

     W ramach programu Kompetencje na szóstkę zaproponowanego przez Fundację na rzecz pozytywnej zmiany w edukacji Scenariusze lekcji, psycholog szkoły - Zuzanna Furlaga zrealizowała w klasie III a od listopada 2017 r. następujące zajęcia:
• „Jak gimnastykować wyobraźnię”
• „Jak trenować myślenie”
• „Jak wspólnie zapracować na sukces”
• „Jak powstaje scenografia”
• „Jak zbudować rakietę kosmiczną?”

Zajęcia są zaprojektowane w zgodzie z zapisami podstawy programowej i mają na celu rozwijanie u uczniów:
 naturalnej ciekawości poznawczej,
 umiejętności krytycznego i logicznego myślenia,
 umiejętności rozumowania, argumentowania i wnioskowania,
 innowacyjności, kreatywności, przedsiębiorczości,
 umiejętności społecznych,
 umiejętności współpracy i realizowania projektów w grupie.

     Podczas dwóch godzin lekcyjnych trwania zajeęć „Jak powstaje scenografia” - dzieci zapoznały się z pracą scenografa, dowiedziały się z kim współpracuje oraz jakie są etapy powstawania scenografii. Podczas zajęć doświadczyły też pracy z testem i miały możliwość zrealizowania w małych grupach swojej wizji artystycznej.
     Zajęcia te były świetną okazją, żeby wspólnie odwołać się wyobrażeń i wspomnień dotyczących pobytu w teatrze, operetce czy przedstawienia szkolnego. Dzieci z klasy III a miały niedawno okazję być w Operze w Krakowie, dlatego temat lekcji przywołał wciąż budzące emocje wspomnienia.

     To kolejna propozycja zajęć w ramach cyklu „Kompetencje na szóstkę”, stymulująca do rozwoju umiejętności pracy zespołowej. Dzieci zostały przydzielone do grup losowo i pracowały na lekcji - nie tylko ze swoimi najbliższymi przyjaciółmi. Zatem była to dobra okazja do integracji.
     Z przyjemnością obserwowałam jak przygotowane materiały ożywały dzięki kreatywności dzieci, które projektowały stroje i aranżowały przestrzeń. Jako prowadząca czułam się jak za kulisami - podglądając sekretne życie całego zespołu pracującego na sukces przedstawienia.

     Nie lada wyzwaniem okazała się też analiza wybranego tekstu (wybrałam "Bajkę o królu" Jana Brzechwy) i wspólne omówienie występujących w utworze osób, wyobrażenie sobie kolejnych scen i tego jak je zaprojektować.

„Jak zbudować rakietę kosmiczną” to ostatnie zajęcia przeprowadzone w klasie III A w ramach programu „Kompetencje na szóstkę” zaproponowanego przez fundację działającą na rzecz pozytywnej zmiany w edukacji Scenariusze lekcji. Podczas zajęć uczniowie obejrzeli krótki film, w którym specjalista wyjaśniał „Dlaczego buduje się rakiety kosmiczne”? Materiał posłużył za punkt odniesienia do rozmowy o pierwszej rakiecie, która poleciała w kosmos, o tym dlaczego wysyła się rakiety w kosmos oraz wielu kwestiach związanych ze statkami kosmicznymi. Podczas rozmowy po filmie okazało się, że klasa zapamiętała mnóstwo ciekawostek oraz chciała się podzielić wiedzą i przemyśleniami, które się nie pojawiły w filmie.
     Następnie obejrzeliśmy relację ukazującą start promu kosmicznego i omówiliśmy budowę rakiety. Dokładnie obejrzeliśmy schematyczny rysunek i omówiliśmy najważniejsze elementy konstrukcji statku kosmicznego, żeby przejść do kolejnego, najbardziej oczekiwanego zadania – pracy w grupach. W małych- trzy i czteroosobowych grupkach uczniowie przystąpili do konstruowania rakiet.

W kolejnych etapach lekcji wykonaliśmy test i sprawdziliśmy czy skonstruowane rakiety miały szansę wznieść się w powietrze.
     Zajęcia prowadzone w ramach programu były niezwykle inspirujące i kreatywne. Dzieci wykazały się umiejętnością współpracy w grupie i pracy metodą projektową.

Z. Furlaga

Zobacz zdjęcia

Szkoła Podstawowa w Zelczynie, 32-051 Wielkie Drogi, tel./fax.: 12-270-60-21, e-mail: sp@zelczyna.eu