Strona główna | Szkoła | Historia | Osiągnięcia | Świetlica | Kronika | Publikacje | Galeria | Biblioteka | Dla rodziców
    Artykuły, wiersze, konspekty, konkursy, scenariusze zajęć
 
Jasełka
Wieczerza wigilijna
Znowu Święta
Dzień kobiet
Czas wolny
O czytaniu
Aktywizacja
O wychowaniu
Konkurs: 1-3
Konkurs: 4-6
Biały uśmiech
Wkrótce zima
Nauczyciel kluczem
ADHD w szkole
Uwaga - konflikt!
Dysleksja
Bezpieczeństwo
Uczeń na drodze
Bezpieczny uczeń
Aktywna szkoła 2015
  Aktywna Szkoła

Sprawozdanie z realizacji zadań w ramach projektu:

AKTYWNA SZKOŁA – AKTYWNY UCZEŃ

Zadanie 1

     Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Zdrowie na talerzu w zgodzie z piramidą żywienia zakończonej testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę (prace plastyczne, test wiedzy z doboru i kaloryczności produktów).

     W ramach realizacji programu „Aktywna szkoła” przeprowadzono konwersatoria i dyskusje dotyczące „piramidy zdrowego żywienia” jak również zdrowego stylu życia oraz racjonalnego i zdrowego odżywiania się. W realizacji zadania uczestniczyli uczniowie klas IV-VI w ramach lekcji przyrody. W klasach tych przedstawiono prezentacje multimedialną dotyczącą zasad zdrowego odżywiania oraz zdrowia. Urozmaicona dieta to taka, która dostarczy organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania substancji odżywczych (białka, węglowodanów, tłuszczu), składników mineralnych, witamin oraz błonnika i wody. Nie istnieje jeden produkt, który dostarczyłby organizmowi wszystkich potrzebnych substancji, w odpowiednich proporcjach, dlatego niezbędne spożywanie żywności z różnych grup. Piramida zdrowego żywienia obrazuje schemat prawidłowego żywienia. Pokazuje ile powinniśmy spożywać porcji produktów z każdej grupy żywieniowej, aby zachować zdrowie i żyć dłużej. Wszystkie powyższe informacje wywołały ożywioną dyskusję, która dotyczyła przede wszystkim zdrowego stylu życia czyli sposobu życia, który ma na celu zapewnić optymalne zdrowie oraz minimalizować ryzyko zachorowania na choroby określane mianem społecznych. Do takich chorób zaliczane są przede wszystkim schorzenia układu sercowo-naczyniowego, cukrzyca , astma oskrzelowa, czy nowotwory. W klasie VI dyskusja skupiła się na problemie spożywania żywności typu „fast food”. Żywność typu fast food charakteryzuje się dużą zawartością kalorii, tłuszczów oraz chemicznych substancji, które mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie. Spożywanie potraw typu fast food prowadzi do wielu schorzeń, takich jak otyłość, nadciśnienie tętnicze czy miażdżyca.
     Do naszego projektu zostali również zaangażowani rodzice, bo jak wiadomo trudno jest przekonać dzieci do zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej jeżeli rodzice nam w tym nie pomogą. Na zebraniu z rodzicami (3.11.) zostały rozdane ulotki i przeprowadzona prelekcja pt. Zdrowe Odżywianie główne jej hasła to: Dieta, Piramida żywieniowa, Witaminy, Składniki mineralne, Czego powinniśmy unikać, Co warto jeść, Aktywność fizyczna. W czasie prezentacji rodzice aktywnie słuchali, a po niej stwierdzili , że muszą zmienić pewne elementy sposobu odżywiania swojej rodziny. Przede wszystkim wyeliminować z diety dzieciaków słodycze a co najmniej ograniczyć ich spożywanie, także starać się wyeliminować z diety Fasd- foody. Rodzice stwierdzili również, że ich dzieci za dużo spędzają czasu przed telewizorem, laptopem, grami telewizyjnymi, a tak naprawdę powinno to być nie dłużej niż 30 minut dziennie. Rodzice byli zadowoleni z ulotek, które nie tylko promują zdrowe odżywianie, ale także zachęcaj do aktywnego spędzania czasu wolnego. Po prelekcji wychowawca klasy drugiej postanowiła rodziców zapoznać z pracami, zdjęciami, wierszykami, komiksami czyli naszą Księgą II klasy. Wszystkie zdjęcia a jest ich ponad 500 zostały wyświetlone na tablicy interaktywnej. Rodzice oglądali swoje dzieciaki, które przemieniły się w małych kucharzy, kelnerów czy małych sportowców. Rodzice byli zachwyceni działaniami które podjęłam, aby zachęcić uczniów do zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Rodzicom bardzo smakowały kanapki i koreczki, które uczniowie dla nich przygotowali. Kanapki i owocowego pawia uczniowie przygotowali w dniu zebrania i w czasie zebrania rodzice zostali nimi poczęstowani. Uczniowie przygotowali również gazetki promujące zdrowe odżywianie była to gazetka Owocowe ABC czyli nasza śliwka, jak również piramida zdrowia, którą uczniowie klas drugich przygotowali wspólnie z klasą trzecią. Dzieciaki przygotowali również prace plastyczne na temat Jak chcieliby aktywnie wspólnie z mamą i tatą spędzać czas. Dało to rodzicom dużo do myślenia czego tak naprawdę dzieciakom brakuje we wspólnym spędzaniu czasu ( jazda na rowerze, gra w piłkę, spacer, gra w gumę. Przy okazji zebrania zostali kolejny już raz zachęceni do zaglądania na stronę internetową programu, gdzie znajdą wiele ciekawych artykułów na temat zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Mam nadzieją ,że podjęte działania zwiększyły wiedzę rodziców na temat zdrowego odżywiania i zachęciły do aktywnego spędzania czasu wolnego. Przecież sport to zdrowie.



Zadanie 2

     Przeprowadzenie sondażu, z dostosowaniem do grup wiekowych pn. Jak dbać o swoją kondycję fizyczną, jak żyć i odżywiać się zdrowo?

Liczba uczestników sondażu: 80 uczniów (50 dziewcząt, 30 chłopców) klasy IV-VI.

     Na podstawie przeprowadzonego sondażu wśród uczniów klas 4-6 uzyskano następujące wyniki: ponad 50% uczniów odpowiedziało, że je pierwsze śniadanie, w tym połowa to dziewczęta, a reszta to chłopcy. 90% uczniów je drugie śniadanie w szkole, są to zarówno przekąski kupowane w szkole jak i śniadania przygotowane w domu.40% uczniów spożywa posiłki w stołówce szkolnej. Prawie 100% uczniów spożywa w ciągu dnia 2-3 posiłki. Są to najczęściej posiłki mieszane. 3 razy w tygodniu jedzą owoce i warzywa z tym, że większość dziewcząt i chłopców woli owoce. Nasi uczniowie lubią podjadać między posiłkami i większość wybiera słodycze. Uczniowie dobrze oceniają swój sposób odżywiania. Często to reklama wpływa na to, co jedzą . Bardzo lubią nowości ukazujące się na rynku. 30% uczniów uprawia jakiś sport (najczęściej piłkę nożną). Są to w większości chłopcy. Zarówno chłopcy jak i dziewczęta chętnie uczestniczą w zajęciach wychowania fizycznego, co wpływa na ich dobrą aktywność fizyczną. Nieuczestniczenie w zajęciach wychowania fizycznego spowodowane jest najczęściej stanem zdrowia (przeziębienie, katar itp.)
     Uczniowie naszej szkoły potrafią zdrowo się odżywiać. Są w pełni świadomi tego, co nazywamy zdrowym, a co niezdrowym jedzeniem. Nie różnią się od swoich rówieśników, lubią słodycze, czasami fast-foody, ale coraz częściej sięgają po zdrowe przekąski, które mogą zakupić także w sklepiku szkolnym. Nie stronią od zajęć wychowania fizycznego, wręcz przeciwnie. Bardzo je lubią i chętnie w nich uczestniczą. Są świadomi, że ruch i zdrowe odżywianie są podstawą ich dobrego zdrowia i dobrej kondycji w przyszłości.
W sondażu brało udział 75 uczniów z klas I-III. Przeprowadzili go uczniowie klasy II a.
Zadawali swoim kolegom kolejne sondażowe pytania i notowali odpowiedzi.


     Z sondażu wynika, że ponad 70% uczniów klas I-III wie jak ważne dla zdrowia jest prawidłowe odżywianie się, w tym codzienne spożywanie śniadania w domu i w szkole, codzienne, częste spożywanie owoców i warzyw oraz ograniczenie do minimum spożywania chipsów i innej niezdrowej żywności. Uzyskaliśmy informację, że mniej niż 30% uczniów nie zawsze odżywia się zdrowo. Dowiedzieliśmy się również o tym, że ponad 60% uczniów śpi odpowiednią liczbę godzin zalecaną dla 6-9 latków. Około 80% procent uczniów spędza czas na świeżym powietrzu dłużej niż 1 godzinę dziennie. Wśród nich jest 15% tych, którzy przebywają na świeżym powietrzu mniej niż 1 godzinę. Uczniowie klas I-III uprawiają różnorodne formy aktywności ruchowej. Takich uczniów jest 93%, a wielu z nich uprawia kilka z wymienionych form. 7% uczniów odpowiedziało, że nie uprawia żadnej konkretnej formy aktywności ruchowej. Uzyskaliśmy informację także o tym, że tylko 37% uczniów spędza czas przed telewizorem mniej niż 1 godzinę dziennie. Jeżeli chodzi o czas spędzany przy komputerze to ponad 50% dzieci spędza przy nim mniej niż 1 godzinę, a ponad 40% spędza przy nim od 1 do 2 godzin i więcej. Z sondażu wynika, że większość uczniów młodszych klas wie o tym, że zrobienie przerwy na ćwiczenia ruchowe podczas dłuższego siedzenia jest potrzebne dla naszej kondycji i zdrowia. Ponad 60% uczniów wykonuje je codziennie, lub czasem. Jednak 30% uczniów nie robi takiej przerwy. 56% uczniów deklaruje, że zawsze podczas siedzenia przy biurku utrzymują prawidłową postawę, a 37% dba o to czasem. Z sondażu wynika, że jeszcze tylko 7% uczniów nie pilnuje prawidłowej postawy podczas siedzenia przy biurku, przy komputerze i przed telewizorem. Badania sondażowe bardzo zaciekawiły naszych uczniów. Drugoklasiści z przejęciem zadawali sondażowe pytania, a uczniowie klas I-III z zaciekawieniem słuchali ich i chętnie udzielali wyczerpujących odpowiedzi. Kiedy potem wspólnie analizowaliśmy zebrane informacje, cieszyli się gdy wyniki świadczyły, że postępowanie uczniów z młodszych klas wskazuje, iż potrafią oni dbać o kondycję fizyczną i wiedzą jak żyć i odżywiać się zdrowo. Informacje mówiące o tym, że są jeszcze uczniowie, którzy w małym stopniu wykazują takie umiejętności wzbudziły u nich zdziwienie i niezadowolenie. Uznali, że dobrze byłoby to zmienić.




Zadanie 3

     Przeprowadzenie spotkań uczniów z regionalnymi przedstawicielami sportu, przedstawicielami służby zdrowia, organizacjami społecznymi promującymi zdrowy tryb życia etc. nt. Bezpieczeństwo w sporcie oraz budowanie własnego systemu wartości poprzez osiągnięcia sportowe.      W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele: mistrzyni Europy, wicemistrzyni świata w TEAKWON-do - Karolina Czech, starszy ratownik WOPR - Rafał Sroka, Reprezentacja Wisły Kraków w meczu z Jagiellonią Białystok w dniu 03.10.2014 r. Kraków.

Budowanie własnego systemu wartości
poprzez osiągnięcia sportowe.


     W listopadzie do naszej szkoły zaprosiliśmy absolwentkę Szkoły Podstawowej w Zelczynie zawodniczkę Krakowskiego Centrum Taekwon-do , wicemistrzynię świata w walkach light-contact oraz mistrzynię Europy w walkach Teakwon-do - Karolinę Czech. W pierwszej części spotkania Karolina wraz ze swoim pierwszym trenerem Michałem Dąbrowskim oraz młodszymi kolegami uczniami będącymi zawodnikami KCT trenującymi w Zelczynie przybliżyli wszystkim zebranym uczniom klas I – VI techniki, podstawowe formy i chwyty w Teakwon-do. W drugiej części spotkania Karolina opowiedziała nam jak wyglądała i przebiegała jej droga do mistrzostwa. Uczniowie zadawali pytania swojej starszej koleżance. Dzieci interesowały się od kiedy trenuje, gdzie zaczynała swoje pierwsze treningi, które osiągnięcie uważa za najcenniejsze, albo z kim przegrała na mistrzostwach w Anglii. Dzieci nie mogły uwierzyć, że sześć lat wytrwałych treningów doprowadziły Karolinę na sam szczyt osiągnięć sportowych. Karolina opowiedziała jak bardzo ważną rzeczą jest budowanie własnego systemu wartości poprzez osiągnięcia sportowe. Wytrwałość i upór to podstawowe cechy sportowca. Na koniec spotkania zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia, życzyliśmy wytrwałości, wymarzonego tytułu mistrzyni świata i obiecaliśmy trzymać w czerwcu kciuki za jej zwycięstwo.

Bezpieczeństwo w sporcie i w życiu.

     19 grudnia zaprosiliśmy do naszej szkoły w Zelczynie Starszego Ratownika WOPR, Instruktora pływania pana Rafała Srokę w celu przeprowadzenia z uczniami szkolenia i warsztatów praktycznych z elementami ratownictwa lodowego i wodnego. W pierwszej części na świetlicy szkolnej pan ratownik przeprowadził i wnikliwie omówił prezentację multimedialną z elementami ratownictwa lodowego i wodnego. Uczniowie na bieżąco zadawali pytania i omawiali przedstawiane sytuacje i scenki na ekranie. W czasie wspólnej rozmowy wyciągaliśmy wnioski jak bardzo ważne jest w życiu i sporcie bezpieczeństwo i jak należy się zachowywać i postępować w razie wypadku naszego lub innych osób. Ratownik opowiadał nam prawdziwe historie z akcji ratunkowych, gdyż każdego roku w wakacje pełni służbę na plaży w Sopocie. Przestrzegał dzieci jakich rzeczy należy unikać. W drugiej części spotkania zajęcia odbyły się na hali sportowej, na której zorganizowaliśmy praktyczne warsztaty z użyciem sprzętu ratowniczego. Wiele z tych elementów widzieliśmy po raz pierwszy i nie wiedzieliśmy do czego służą. Krótkie omówienie, instruktaż niekiedy, pokaz dały możliwość świadomego sprawdzenia swoich umiejętności. Nasz Gość przywiózł na nasze warsztaty takie sprzęty jak: bojki, węgorze ratownicze, rzutki, koła ratunkowe, linki, zasobniki z linkami. Uczniowie w dziesięcioosobowych zespołach wykonywali zadania z ratownictwa pod okiem pana Rafała.

Wierni Kibice Wisły Kraków!

     03.10.2014 w piątek po raz kolejny uczniowie Szkoły Podstawowej w Zelczynie wybrali się na stadion Wisły Kraków na mecz, który ulubiona drużyna rozgrywała w tym dniu z Jagiellonią Białystok. Pomimo późnej pory (mecz rozpoczął się o godz. 20.30) na wyjazd zdecydowała się bardzo duża grupa 72 uczniów z klas od II do VI oraz 24 dorosłych - rodziców i nauczycieli. Atmosferę stadionu tworzyliśmy już w autokarach, w których śpiewaliśmy hymn Wisły i doskonaliliśmy okrzyki i przyśpiewki stadionowe, przybieraliśmy barwy klubowe i zakładaliśmy szaliki. Po przybyciu na miejsce od samego początku towarzyszył nam Smok maskotka Wiślaków, który zachęcił naszych młodych sportowców do wzięcia udziału w zawodach sportowych organizowanych na stadionie w przerwie meczu. Dwóch uczniów z naszej szkoły Małgosia i Alan otrzymali pamiątkowe gadżety nagrody za udział w konkursach sportowych. Wszystkim podobała się najbardziej atmosfera na stadionie tworzona przez kibiców. Emocje, wspólne śpiewanie i dopingowanie drużyny powodują, że znowu każdy z nas chce tam powrócić. W autokarach planowaliśmy kolejny wyjazd na mecz Wisełki. Pomimo tego, iż w tym meczu Wisła Kraków została pokonana przez Jagiellonię Białystok 2 do 0 każdy z nas wie, że są lepsze i gorsze dni a kibic jest wierny drużynie zawsze i tego chcemy nauczyć naszych najmłodszych.

     Dziękujemy wszystkim za pomoc w organizacji wyjazdu i opiekę nad dziećmi w tym dniu, rodzicom za wyrozumiałość ze względu na porę, a szczególnie Smokowi, który otoczył nas opieką od samego początku i zmotywował po raz kolejny do wyprawy na stadion Wisły.




Zadanie 4

     Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach nt. Wpływ osiągnięć technicznych XXI wieku wpływających negatywnie na rozwój i kondycję zdrowotną dzieci i młodzieży.

Wykonanie:
Liczba przeprowadzonych pogadanek 4
Liczba uczestników 89


     Przygotowanie prezentacji w programie Power Point poprzedziły rozmowy z uczniami na temat współczesnych zagrożeń. Postawione przed nimi pytanie, wydawać by się mogło paradoksalne: „Jaki szkodliwy wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne dzieci i młodzieży mają nowoczesne urządzenia techniczne?” wywoływało ożywioną wymianę zdań. Uczniowie trafnie oceniali sukcesy dzisiejszej nauki i techniki. Osiągnięcia techniczne naszego wieku są dobrodziejstwem, umożliwiają nam życie w warunkach bardziej komfortowych, niż to było jeszcze parędziesiąt lat temu, ułatwiają codzienne życie, pozwalają oszczędzić czas, zaspokajają nasze wielorakie potrzeby – a jednak...
     Okazuje się, że zawsze jest jakieś ale. Telewizja – okno na świat, dziesiątki programów, możliwość wirtualnych podróży, nauki, rozrywki, przeżywania pozytywnych doznań i wzruszeń. To samo internet – ileż propozycji, jakie niezwykłe możliwości – telefon komórkowy, a właściwie smatrfon, tablet itd.      To był punkt wyjścia, który zdecydował na wybór takiego, a nie innego materiału. Zgromadzono ilustracje, dodano stosowny komentarz i całość zapisano w odpowiedniej aplikacji. Prezentację, której celem było wywołanie dyskusji, a także skłonienie do autorefleksji, pokazywano we wszystkich starszych klasach. Odniosła ona zamierzony skutek, bowiem potrafiła sprowokować ożywione, ale przede wszystkim wartościowe komentarze. Warto w tym miejscu przytoczyć jeden z głosów. Uczennica stwierdziła, że trzeba bardzo uważać na facebooka. Otóż zdjęcia z wakacji, które zamieszczała jej mama na swoim profilu, zostały skopiowane, a potem przetworzone metodą fotomontażu i zamieszczone na innych stronach.
     Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że uczniowie mają już w dużym stopniu rozbudzoną świadomość różnorakich zagrożeń związanych z korzystaniem z dobrodziejstw współczesnej techniki. Potrafią także właściwie się zachować i przestrzegać zasad, nazwijmy je, „zdroworozsądkowych”.




Zadanie 5

     Przeprowadzenie szkolnego konkursu na dowolne prace plastyczne, literackie lub publicystyczne z motywem przewodnim: Sposoby na ciekawy i zdrowy wypoczynek.

Liczba uczestników - 27 konkurs literacki i 21 konkurs plastyczny.

     W pracach plastycznych dzieci przedstawiały swoje pasje, marzenia dotyczące sposobów spędzania wolnego czasu.

Regulamin konkursu plastycznego

Celem konkursu było:
- spopularyzowanie wśród dzieci i młodzieży podstawowych zasad zdrowego trybu;
- rozwijanie twórczości plastycznej uczniów oraz aktywności twórczej;
- prezentowanie ciekawych technik;
- propagowanie bezpiecznego i zdrowego wypoczynku młodzieży w domu i poza nim;
- pobudzenie wyobraźni uczniów: jak same mogą zdrowo i bezpiecznie wypoczywać, aby nie narażać siebie i innych na niebezpieczeństwa;
- kształtowanie właściwych postaw w zakresie zapobiegania nieszczęśliwym wypadkom, które mogą zdarzyć się w okresie wypoczynku zarówno na świeżym powietrzu jak i w domu

Kryteria oceny:
1. zgodność wykonanej pracy z tematem
2. estetyka pracy
3. oryginalność i pomysłowość

Sprawozdanie z przeprowadzenia szkolnego konkursu literackiego z motywem przewodnim: „Sposoby na ciekawy i zdrowy wypoczynek”.

     W ramach akcji „aktywna szkoła – aktywny uczeń” przeprowadzono konkurs literacki udział w nim wzięło 27 uczniów klasy VI. Konkurs na prace literacką, której motywem przewodnim był sposób na ciekawy i aktywny wypoczynek dzieci. Powstały opowiadania, sprawozdania, a nawet formy poetyckie, takie jak limeryki czy akrostychy na temat zdrowego i aktywnego wypoczynku. Po przeanalizowaniu i ocenie, szkolna komisja konkursowa wyłoniła 7 najciekawszych prac.
     Dzieci chętnie wzięły udział w zabawie. Dzieliły się swoimi spostrzeżeniami na temat aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Dostrzegały zalety takiej formy spędzania czasu z rodzicami czy rówieśnikami.




Zadanie 6

     Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. „Konsumenckie ABC” – przygotowanie gazetki informacyjnej lub wystawy szkolnej na temat: „Czy zdrowo żyjemy”?

     W ramach realizacji punktu 6 programu „Aktywna Szkoła, Aktywny Uczeń” w klasach od I do VI przeprowadzono 5 zajęć na temat „Konsumenckie ABC” w których wzięło udział 168 uczniów. Punktem wyjścia do dyskusji była prezentacja multimedialna pt. „ABC konsumenta” przygotowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
     Prezentacja przygotowana w formie komiksu opowiada, jak należy robić mądrze zakupy i na co należy zwracać uwagę wybierając artykuły spożywcze i przemysłowe w sklepie samoobsługowym. Uczniowie starszych klas przypomnieli sobie, a młodszych dowiedzieli się co to jest paragon i dlaczego warto go przechowywać.
     Omówiono różnicę pomiędzy określeniami zamieszczanymi na artykułach spożywczych :” data przydatności do spożycia” i „najlepiej spożyć przed określoną datą”. Dokładnie wyjaśnione zostały terminy: promocja i gwarancja. Okazało się, że dzieci zupełnie dobrze orientują się w tych niełatwych przecież tematach.

     Ponadto na korytarzu pierwszego piętra naszej szkoły przygotowano planszę: „Żyj zdrowo – sprawdzone sposoby na zdrowe życie”. Gazetka składa się z trzech części: „Jem zdrowo – żyję kolorowo”, „Zdrowie i higiena” oraz „Ruch to zdrowie”. W zwięzły, prosty i zrozumiały dla dzieci sposób, za pomocą ilustracji i zabawnych tekstów, prezentuje podstawowe reguły i zasady zdrowego, higienicznego życia.
     Gazetka jest estetyczna i kolorowa, dlatego zwraca uwagę dzieci, które zatrzymują się przed nią i komentują jej treść.




Zadanie 7

     Zorganizowanie we wszystkich klasach cyklicznych zajęć z wychowania fizycznego prowadzonych przez młodzież pod kierunkiem nauczycieli w-f: Mój zestaw ćwiczeń poprawiający kondycję oraz nauczenie innych ich właściwego stosowania.

     W ramach realizacji programu Aktywna Szkoła – Aktywny Uczeń jednym z zadań było przygotowanie dla wszystkich klas cyklicznych zajęć sportowych lub zestawu ćwiczeń poprawiających kondycję. Zastanawiając się z wraz z uczniami klas V i VI doszliśmy do wniosku, że taneczne przerwy tak przez wszystkich ulubione będą najlepszą formą dostępną dla wszystkich bez względu na wiek. Uczniowie zadecydowali, że jest to jedna z ciekawszych, spontanicznych form ruchu jakie mają miejsce w naszej szkole. Wspólnie z nauczycielką wychowania fizycznego klas IV-VI Jolantą Franczuk postanowiliśmy wprowadzić taneczne przerwy , na których uczennice animatorki tańca będą przygotowywały krótkie układy taneczne. Rytmiczna znana wszystkim muzyka, prosty układ choreograficzny i oto jak nasza szkoła po 4 wspólnych przerwach tańczy. Taneczne przerwy są dowodem na to, że wszyscy uczniowie bez względu na wiek mogą wspólnie uprawiać jedną dyscyplinę sportową w jednym czasie. Naprawdę taniec łączy!!!!
     Młodsi uczniowie klas I-III bardzo skrupulatnie pilnują aby nie opuścić tanecznej przerwy. Od początku października wprowadziliśmy taneczne przerwy dwa razy w tygodniu na długich obiadowych przerwach 15 minutowych. W każdy wtorek i czwartek uczniowie spędzali przerwy na hali sportowej. Do końca grudnia uczniowie znali już cztery układy choreograficzne do utworów takich jak:
1. Shakira – La La La ft. Carlinhos Brawn
2. Pitbull – Fireball ft. John Ryan
3. Elena feat. Glance – Mamma Mia
4. INNA feat. J Balvin - Cola Song

     Wspólnie z uczniami tańczą również nauczyciele i to nie tylko pilnujący bezpieczeństwa w tym czasie na hali sportowej. Zawsze na przerwach tanecznych była na hali nauczycielka wychowania fizycznego, która pomagała, obserwowała tych, którym szło troszkę wolniej.

     Dobrze, że mamy taka dużą halę sportową!!!!




Zadanie 8

     Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem: Zaburzenia stanu zdrowia i rozwoju związane z nieprawidłowym odżywianiem (otyłość, niedobór masy ciała, anoreksja, bulimia) – jak rozpoznać chorobę i gdzie szukać pomocy?

     Powyższe zdanie zrealizowane było we wszystkich klasach Szkoły Podstawowej i „Oddziałach Przedszkolnych” - Zelczyny i Ochodzy. - (9 klas i 2 oddziały przedszkolne).

     W realizacji zadania wzięło udział: - 190 uczniów.

     Uczniowie z klas O – III podczas bilansowych badań profilaktycznych oraz badań do udziału w zajęciach gimnastyki korekcyjnej z pielęgniarką szkolną i pedagogiem szkoły (95 uczniów) - uczestniczyli w pogadankach dotyczących zdrowego żywienia oraz niekorzystnego wpływu siedzącego trybu życia na zdrowie organizmu. Poznali zasady zdrowego odżywiania i rozmawiali na temat zdrowych nawyków żywieniowych. Układali: zdrowe śniadanie, obiad i kolację (ze zwróceniem uwagi na owoce i witaminy) w poszczególnych posiłkach oraz jak ważne jest spożywanie śniadania - w ich wieku. Kolejnym etapem było zorganizowanie z pedagogiem szkoły zajęć profilaktycznych dla klas IV – VI. Przeprowadzono pogadanki pt..” Zdrowy dzień i nie tylko?” Uświadamiano uczniom, że prawidłowe żywienie potrzebne jest nie tylko aby zapobiegać chorobą ale do prawidłowego wzrostu i rozwoju zwłaszcza w ich okresie życia. Klasa VI zapoznała się z projekcją filmu DVD z serii lekcje przestrogi pt. „Nie zamykaj oczu – Anoreksja.” Film przedstawia prawdziwą historię kiedyś pięknej dziewczyny, która zatraciła się w pogoni za idealną sylwetką. Film pokazuje nieodwracalne skutki choroby. Uświadamia nam do czego doprowadza anoreksja i jakie spustoszenie sieje w organizmie. Po obejrzeniu filmu postawiliśmy uczniom pytanie? Czy cena wyimaginowanej sylwetki nie jest za wysoka. Omówiono problem jaki niesie ze sobą choroba zwana bulimią. W spotkaniach uczestniczyła również psycholog szkoły – która zwróciła uwagę również na zdrowie psychiczne organizmu w klasach I – VI. Kolejny etapem był udział klas I -VI w Ogólnopolskim konkursie plastycznym pt. „Problem z głowy”’. Na terenie szkoły w konkursie plastycznym wzięło udział chętnych 30 uczniów a do Ogólnopolskiego konkursu wysłano 10 prac. W klasie VI grupa dziewcząt (18 dziewcząt) uczestniczyła w programie pt. „Między nami kobietami” - zwrócono uwagę na higienę okresu dojrzewania oraz na prawidłowe odżywianie i aktywny tryb życia w ich wieku na zdrowie organizmu. To co udało nam się zrealizować podczas tych spotkań było: zwrócenie uwagi jak ważną rolę w życiu ucznia i rodziców pełni „Edukacja prozdrowotna” oraz prowadzenie zdrowego i aktywnego trybu życia. Wiedza o tym, że prawidłowe żywienie i aktywny tryb życia dzieci ma szczególne znaczenie ze względu na bardzo intensywne procesy wzrastania i dojrzewania zachodzące w tym okresie życia, a niedobory składników odżywczych jak i nadmierne ich spożycie mają negatywne konsekwencje. Uważamy, że przeprowadzenie we wszystkich klasach debat na temat zdrowego odżywiania pozwoliło uczniom na usystematyzowanie znanej im już wiedzy, a także na poznanie wielu interesujących, nowych faktów na ten temat. Zamierzony cel jaki zaplanowaliśmy został osiągnięty.




Zadanie 9

     Przeprowadzenie jednodniowych zajęć ruchowych we wszystkich klasach pn. Dzień ruchu w szkole wraz z przeprowadzeniem ogólnoszkolnego testu wydolności/ sprawności fizycznej – wyłonienie zwycięzcy oraz omówienie wyników testu przez nauczycieli w-fizycznego.

Mikołajki na sportowo.

     „MIKOŁAJKOWY DZIEŃ RUCHU ” tak właśnie postanowiliśmy uczcić ten wyjątkowy dzień w naszej szkole. Mikołajki to wydarzenie, na które wszyscy czekamy z niecierpliwością, a że były połączone z turniejem sportowym to oczekiwanie na nie było jeszcze bardziej ekscytujące. Atmosfera ostatniego tygodnia była gorąca i liczyła się tylko piłka i zawody sportowe. W planach Mikołajkowy dzień ruchu był od dawna, i wreszcie marzenia się spełniły. Odwiedził nas „prawdziwy” Święty Mikołaj i rozpoczął Mikołajkowy dzień ruchu w naszej szkole. W tym roku szkolnym udało się zaprosić do naszej szkoły piłkarzy z zaprzyjaźnionej Szkoły Podstawowej w Jaśkowicach na turniej halowej piłko nożnej. 5 grudnia w naszej szkole rywalizowały ze sobą drużyny z klas II, III i IV. Pierwsze miejsce zdobyli uczniowie z Jaśkowic, drugie uczniowie ze szkoły w Zelczynie, a trzecie młodsza grupa z Jaśkowic. Zabawa była przednia i rywalizacja prawdziwa, a na koniec wszyscy otrzymali słodkie upominki od Świętego Mikołaja. Turniej piłki nożnej się zakończył, uczniowie z Jaśkowic musieli nas opuścić, ale to jeszcze nie koniec naszej zabawy nasza szkoła bawiła się dalej. Klasa II zaprezentowała swój zestaw 10 ulubionych zabaw w które bawi się na lekcjach wychowania fizycznego tj, sałatka owocowa, wyścigi rzędów, taniec biedronek, chusta Klanza-rekin, klasy, gra w gumę, piłka do bramki, wiewiórki do dziupli, berek, przeciąganie linii. Odbyły się również zawody sportowe w których udział brali uczniowie klas I-VI. W zawodach były 4 konkurencje ( wyścigi na wózeczkach, pałeczka sztafetowa, rzuty do celu, skoki na piłkach,) w których brali udział wszyscy uczniowie. Każda klasa podchodziła do każdej konkurencji z wielkim zaangażowaniem, a wychowawczynie kibicowały swoim uczniom. Rywalizacje wygrała klasa IVa , ale nie to było w tym dniu najważniejsze liczyła się dobra zabawa. Na koniec dnia Święty Mikołaj rozdał nagrody dla uczniów, którzy osiągnęli najwyższe wyniki w teście siły mięśni brzucha. Testy był przeprowadzony na lekcjach wychowania fizycznego w klasach IV-VI, sprawdzał on siłę mięśni brzucha. Przed przystąpieniem do testu właściwego każdy miał jedną próbę. Uczniowie otrzymali dokładne wytyczne od nauczycieli wychowania fizycznego jak należy wykonać test.

Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej

     Bateria testów składa się z 8 prób. Badania sprawności fizycznej zaleca się przeprowadzić w ciągu 2 dni, przy czym próby l. 2, 3 w pierwszym, zaś 4, 5, 6, 7, 8 - w drugim dniu. Jeśli cały test stosuje się w ciągu jednego dnia, wskazane jest, aby wytrzymałość mierzyć na końcu. Ze sposobem wykonania poszczególnych prób należy dokładnie zapoznać badanego, bezpośrednio przed ich właściwym wykonaniem. Badany powinien ćwiczyć w odpowiednim stroju (krótkie spodenki, koszulka, tenisówki), po dokładnej rozgrzewce. Wszystkie próby i ich pomiary muszą być przeprowadzone ściśle według instrukcji.

Skłony w przód z leżeniem tyłem przez 30 s - próba siły mięśni brzucha:

a) wykonanie
Badany leży na macie z rozstawionymi na szerokość 30 cm stopami i kolanami ugiętymi pod kątem prostym. Ręce splecione na karku. Testowanemu pomaga partner, który przytrzymuje stopy tak, aby me odrywały się od podłoża. Na sygnał "start" badany wykonuje skłony w przód dotykając łokciami kolan następnie wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie trwa 30 sekund.
b) pomiar
Notowana jest ilość wykonanych skłonów w ciągu 30 sekund.
c) uwagi
Badanego nie dyskwalifikuje się w wypadku, gdy robi dłuższe przerwy w czasie wykonywania skłonów.
d) sprzęt i pomoce mata, stoper

Najlepsze wyniki osiągnęli:
Klasa VI: Angelika Zemła 41, Szymon Weiss 41.
Klasa V: Małgorzata Franczuk 29, Karol Bogacki 29.
Klasa IV a: Cerek Julita 28, Kudela Jakub 28, Bartosz Małysa 28, Julia Pazdro 28, Bartłomiej Wilk 28 - uczniowie uzyskali jednakowy wynik.
Klasa IV b: Adam Jończyk 32, Tomasz Ochoński 35, Wiktoria Zemła 32.



Zadanie 10

     Zorganizowanie spotkania z rodzicami uczniów szkoły na temat wpływu siedzącego trybu życia na zdrowie i kondycję dziecka – temat niedostosowania społecznego dziecka, izolacja w grupie, agresja.

     Rodzice uczniów z klas I – VI (50 rodziców) uczestniczyli w szkoleniu z zaproszonym pracownikiem Specjalistycznej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Skawinie psycholog panią Dorotą Sarna. Spotkanie nt „ Wpływu siedzącego trybu życia na zdrowie i kondycję dziecka oraz niedostosowanie społeczne dziecka, izolacja w grupie”. Zwrócono uwagę na zdrowie psychiczne dziecka. Pani psycholog przekazała rodzicom wiedzę opartą na doświadczeniu jak ważną rolę pełnią emocje, które przeżywają i okazują dzieci. Tłumaczyła zebranym na co zwracać uwagę w zachowaniu swoich dzieci, aby nazywać uczucia i rozmawiać o problemach dzieci nawet tych błahych z pozoru. Rodzice otrzymali stosowne ulotki - gdzie mogą znaleźć pomoc i poradę w sytuacji kiedy zaistnieje taka konieczność.
     To co udało nam się zrealizować podczas tych spotkań było: zwrócenie uwagi jak ważną rolę w życiu ucznia i rodziców pełni „Edukacja prozdrowotna” oraz prowadzenie zdrowego i aktywnego trybu życia. Wiedza o tym, że prawidłowe żywienie i aktywny tryb życia dzieci ma szczególne znaczenie ze względu na bardzo intensywne procesy wzrastania i dojrzewania zachodzące w tym okresie życia, a niedobory składników odżywczych jak i nadmierne ich spożycie mają negatywne konsekwencje.




Szkoła otrzymała certyfikat:
AKTYWNA SZKOŁA – AKTYWNY UCZEŃ

Gratulujemy!



 
Szkoła Podstawowa w Zelczynie, 32-051 Wielkie Drogi, tel./fax.: 012-270-60-21, e-mail: sp@zelczyna.eu