Strona główna | Szkoła | Historia | Osiągnięcia | Świetlica | Kronika | Publikacje | Galeria | Biblioteka | Dla rodziców
    Artykuły, wiersze, konspekty, konkursy, scenariusze zajęć
 
Jasełka
Wieczerza wigilijna
Znowu Święta
Dzień kobiet
Czas wolny
O czytaniu
Aktywizacja
O wychowaniu
Konkurs: 1-3
Konkurs: 4-6
Biały uśmiech
Wkrótce zima
Nauczyciel kluczem
ADHD w szkole
Uwaga - konflikt!
Dysleksja
Bezpieczeństwo
Uczeń na drodze
Bezpieczny uczeń
Aktywna szkoła 2015
 
KONKURS ORTOGRAFICZNY

DLA KLAS V-VI

„W KRAINIE ORTOGRAFII”



Opracowała mgr Beata Morek

 

I Etap – tradycyjne dyktando o dość dużym stopniu trudności. Piszą wszyscy uczniowie, którzy zgłosili się do konkursu.



DYKTANDO

Po siódmej lekcji Kuba wracał do domu znużony i smutny. Nie można powiedzieć, żeby odniósł sukces. To co się wydarzyło w szkole, nie było dla niego korzystne. Klasówka z historii nie wróżyła niczego dobrego, nieszczególnie wypadła też powtórka z biologii. Na dodatek został oskarżony o wyrycie ohydnego napisu w klasopracowni matematycznej. Uważał to oskarżenie za haniebne i rozważał różne możliwości rehabilitacji. Wierzył, że spacer opustoszałymi alejkami pozwoli mu uporządkować wzburzone myśli. Postanowił zrobić coś, co poprawi mu humor. Możliwości było mnóstwo-mógł słuchać muzyki młodzieżowej, obejrzeć horror lub spotkać się przyjaciółmi. Wybrał kino. Przechodząc obok Piasta, zauważył afisz reklamujący „Nocnego jeźdźca.” Tytuł wydał się zachęcający. Jakub z impetem otworzył drzwi kina i zdecydowanym krokiem skierował się w stronę kasy. Oburzenie jego nie miało końca! Napis- „Biletów brak”- wyprowadził go ponownie z równowagi. Postanowił więc udać się do domu. Idąc, mijał wielu krakowian, wśród których zauważył roześmiane twarze Michała i Krzyśka. Nawet się nie obejrzał, gdy śnieżna kula, rzucona przez jednego z nich, wylądowała mu za kołnierzem. Nie pozostał im dłużny i zabawa przekształciła się w bitwę. Zaostrzyło to ich apetyty. Zajrzeli więc do baru i zamówili hamburgery, które skonsumowali w zastraszającym tempie. Rozmawiali dużo i chaotycznie. Okazało się, że sprawcą hańbiącego napisu w toalecie okazał się chłopak z równoległej klasy. Kuba westchnął z ulgą – jego honor został uratowany.

 

II Etap – rywalizują najlepsi uczniowie wyłonieni z I etapu

 

I część



DYKTANDO

Wiosna pojawiła się nagle i nieoczekiwanie. Liście na drzewach z niewielkich pąków przekształciły się w rozłożyste plamy zieleni, niektóre kwiaty rozwinęły swe płatki. Coraz cieplejsze i dłuższe dni przypominają nieuchronnie o zbliżających się świętach. W nozdrzach czujemy zapach święconki przybranej rzeżuchą i bukszpanem.
Święta wielkanocne to czas bogatej obrzędowości. My jednak niecierpliwie wyczekujemy Wielkiej Soboty. Wtedy to, będziemy święcić pokarmy. W koszyku znajdzie się wiele specjałów, wśród których królować będą stubarwne wydmuszki, wykonane w Wielki Piątek. Po ceremonii niechybnie zacznie się wielkie żarcie. Buraczki z chrzanem wszystkim zapewne będą smakować. Główna atrakcją Poniedziałku Wielkanocnego będzie niewątpliwie śmigus – dyngus. Żądni przygód chłopcy uganiać się będą za chichoczącymi dziewczętami, chlustając na nie hektolitry orzeźwiającej wody. Nie jeden przypadkowy przechodzień przemoczony będzie do suchej nitki. Poniedziałek, kończący obchody Wielkiego Tygodnia, to najprzyjemniejszy dzień Wielkanocy.




II część



Imię i nazwisko ........................... .................................. Klasa ...................

Uzupełnij tekst brakującymi literami.

Kla .... dia ....parcie wk ....wała nazwy stolic poszczeg ....lny .... państw : Japon .... - ....okio, Norweg .... - ....slo, Szwecji – Sztok .... olm, Belg .... – Br ....ksela. Pr ....bowała wyobrazić sobie .... ycie .....apończyków czy .... orwegów. Najchętniej ....ciałaby być ....aryżanką, mieszkać w pięknej dzielnicy i k .... pować .... biory w słynnych domach mody. Ma .... enia .... niosły d .... cha Kla ... d .... daleko nad .... ekwanę. Powr ... t do .... eczywistości był sm ....tny, ale konieczny. Z .... alem d .... mała o cię .... kim losie uczennicy, kt .... ra m. ....si zapamiętać pisownię r ....żnych wyraz ....w : „ g ....eg ....ółka z ....ółtą pieg ....ą siedziały na k .... aku je .... yn obok ....ywopłotu z bukszpanu”! Co za .... orror! Kto wymyśla te ortograficzne .... istorie? Na pewno jakiś polonista – dręczyciel młodzie ....y, wy ....ywający się na p .... ekór .... umanistycznym ideałom!

Uzupełnij związki wyrazowe:

instrukc .... obsług ....
kolekc .... a fotograf ....
zdjęc ....a z Belg ....
recytac .... a poez ....
histor .... a Holand ....
w .... eczna nadzie ....

Uzupełnij wyrazy odpowiednio cząstką” by” pisaną razem lub osobno:

przeczytała....
jeśli....
można....
wymyśliła

Wstaw odpowiednie litery „h”, „ch”.

.... ojna ofiara
o ....ydny zapa ....
.... inska .... erbata
sezamowa ....ałwa
....erb szla ....ecki
.... abrowa .... ustka

Uzupełnij wyrazy literami „z”, „s”

ro ....bestwić
be ....troski
Francu .... ka
we ....tchnąć
be .... pieczny
we .... przeć


Szkoła Podstawowa w Zelczynie, 32-051 Wielkie Drogi, tel./fax.: 012-270-60-21, e-mail: sp@zelczyna.eu