Strona główna | Szkoła | Historia | Osiągnięcia | Świetlica | Kronika | Publikacje | Galeria | Biblioteka | Dla rodziców
    Artykuły, wiersze, konspekty, konkursy, scenariusze zajęć
 
Jasełka
Wieczerza wigilijna
Znowu Święta
Dzień kobiet
Czas wolny
O czytaniu
Aktywizacja
O wychowaniu
Konkurs: 1-3
Konkurs: 4-6
Biały uśmiech
Wkrótce zima
Nauczyciel kluczem
ADHD w szkole
Uwaga - konflikt!
Dysleksja
Bezpieczeństwo
Uczeń na drodze
Bezpieczny uczeń
Aktywna szkoła 2015
 
"Śnieżnobiały uśmiech" dla klas O - 2

SCENARIUSZ ZAJĘĆ


Opracowała mgr Renata Gubała


Cel główny:
- ukształtowanie i utrwalenie u dzieci korzystnych nawyków higienicznych .

Cele operatywne:
- uczeń interesuje się swoimi zębami i potrafi je pielęgnować,
- potrafi prawidłowo je szczotkować,
- wie, jakie znaczenie dla zębów mają fluorki,
- wie, co to są ubytki i jak można im zapobiegać,
- rozumie znaczenie właściwej diety dla zachowania zdrowych zębów,
- wie, na czym polega rola lekarza stomatologa i dlaczego należy regularnie przeprowadzać badania kontrolne zębów,

Pomoce dydaktyczne:
- plakat ilustrujący prawidłową metodę szczotkowania zębów,
- plakat przedstawiający podstawowe zasady higieny zębów
- „dzienniczki szczotkowania zębów"
- dyplomy,
- szczoteczki,
- lusterka,
- jajko,
- pasta,
- ilustracje: pasty, szczoteczki i kubka z wodą,
- tekst piosenki,
- zgadywanka - ukryte słówka


1. Spotkanie z Zuzią - przedstawienie Zuzi z klubu „Śnieżnobiały uśmiech".
- To jest Zuzia. Ona wraz z nami chciałaby was zaprosić do wspólnej zabawy. Przywitajcie Zuzię,
- Jak myślicie, dlaczego Zuzia założyła klub „Śnieżnobiały uśmiech"?
- Kto może zostać przyjacielem Zuzi?
- A czy wy możecie być przyjaciółmi Zuzi?
- To o czym musicie zawsze pamiętać?


2. Dbamy o zęby.
- Jak należy dbać o nasze zęby?
* szczotkowanie zębów

- Dlaczego należy myć zęby? (Na zębach gromadzą się bakterie, które mogą uszkodzić zęby, a przy pomocy szczoteczki i pasty usuwamy bakterie)

- Jak długo należy szczotkować zęby? (Nie krócej niż 3 minuty)

- Jak często należy szczotkować zęby? (2 razy dziennie)
* używanie nici dentystycznych
* odpowiednie odżywianie - wybieramy produkty wartościowe jak: surowe warzywa, owoce, ser, orzechy, prażona kukurydza, chude mięso, mleko.
* kontrolne badania stomatologiczne

- Na czym polegają badania stomatologiczne ?
Stomatolodzy - dentyści mogą wcześnie wykryć i wyleczyć chorobę zębów, zanim stanie się ona poważnym i bolącym problemem. Mogą oni również oczyścić nasze zęby.

- Jak często powinny się odbywać badania stomatologiczne? (2 razy w roku )

- Co jeszcze może pomóc dbać o zęby szczególnie po posiłkach? (guma bezcukrowa do żucia)


3. Przybory używane do mycia zębów .
- Jakie przybory używamy do mycia zębów?
* pasta
* szczoteczka
* kubek z woda

- Czy wiecie co powinna zawierać każda pasta do zębów? (Fluor) Fluor - to składnik past wzmacniający szkliwo (wierzchnią warstwę zęba) jest też pomocny przy naprawie jego uszkodzeń.



Doświadczenie z jajkiem

1. Upewnij się, czy jajko jest ogrzane do temperatury pokojowej.
2. Wciśnij całą tubę do pojemnika.
3. Wygładź powierzchnie łyżeczką do herbaty, aby usunąć ewentualne pęcherzyki powietrza.
4. Umyj ręce.
5. Umyj jajko ciepłą wodą i wysusz ściereczką.
6. Zaznacz ołówkiem kopiowym tę stronę jajka, która nie będzie zabezpieczona pastą do zębów.
7. Połóż jajko poziomo na pastę do zębów zwracając, uwagę na to, czy pasta styka się tylko z jedną, niezaznaczoną połową jajka.
8. Zakryj pojemnik szczelnie folią i postaw w bezpiecznym miejscu. Pojemnik musi stać w temperaturze pokojowej przez pełne 4 dni.
9. Po czterech dniach, po umyciu jak, delikatnie wyjmij jajko łyżeczką i opłucz je dokładnie pod wodą.
10. Połóż jajko w czystym, suchym miejscu i pozostaw je przez noc, aby wyschło. Umyj naczynie.
11. Następnego dnia nalej do naczynia taką ilość octu, aby pokrył on jajko całkowicie.
12. Delikatnie zanurz jajko w occie.
13. Obciąż jajko tak, aby zanurzyło się całkowicie.
14. Wkrótce po zanurzeniu na tej części jajka, która nie była zabezpieczona pastą, ukażą się pęcherzyki gazu. Oznacza to, że skorupka jajka została zaatakowana przez kwas i zaczyna tracić wapń. (po pewnym czasie pęcherzyki gazu pojawią się wokół całego jajka).
15. Pozostaw jajko w occie do momentu, w którym niezabezpieczona strona skorupki (oznaczona ołówkiem) zmięknie.
16. Po upływie 7 godzin wyjmij jajko z octu i sprawdź, delikatnie naciskając palcem, czy oznaczona strona zmiękła. Jeśli tak, to przejdź do punktu 18.
17. Jeśli oznaczona strona jajka jest nadal twarda, włóż je z powrotem do pojemnika z octem. Sprawdzaj co godzinę bądź dwie, aż do momentu, gdy stwierdzisz, że niezabezpieczona strona skorupki staje się miękka.
18. Jeżeli oznaczona powierzchnia zmiękła, wyjmij jajko i delikatnie opłucz pod wodą.
19. Trzymając jajko w ręku naciśnij niezabezpieczoną powierzchnię (oznaczoną ołówkiem) palcem lub długopisem. Skorupka powinna być miękka i słaba.
20. Naciśnij zabezpieczoną powierzchnie. Powinna być twarda i mocna. Przyczyną tego jest fluor zawarty w paście do zębów, który zabezpieczył wapń przed wypłukaniem z połowy jajka. Druga jego połowa nie miała nic, co by zabezpieczyło wapń przed wypłukaniem. W ten sam sposób fluor wpływa na zawartość wapnia w twoich zębach, zabezpieczając je przed próchnicą.


Objaśnienie i pokaz mycia zębów - każde dziecko ma szczoteczkę i lusterko:
1. krótkimi, okrężnymi ruchami czyścimy zewnętrzną (górną i dolną) stronę zębów
2. następnie takimi samymi ruchami czyścimy wewnętrzną powierzchnię zębów górnych i dolnych
3. prostymi ruchami do przodu i do tyłu szczotkujemy powierzchnię żującą każdego zęba
4. wyszczotkować tylną część każdego z przednich zębów górnych i dolnych
5. na koniec delikatnie oczyszczamy język

4. Przyjaciele i wrogowie zębów.
- Podajcie kilka przyjaciół zębów?
* pasta do zębów
* szczoteczka
* lekarz stomatolog
* pokarmy z małą ilością cukru

- Czego powinny unikać nasze zęby?
* słodyczy
* nieregularnego mycia zębów

- Co się dzieje, gdy nie dbamy o zęby?
* zęby wypadają
* zęby nieładnie wyglądają
* jest nieświeży oddech

5. Egzamin na członków klubu ,,Śnieżnobiały uśmiech"

I Etap

klasa „O" - nauka piosenki pt. „Dbaj o zęby"

„Dbaj o zęby"

Wczesnym rankiem i zaraz po kolacji
szczoteczka rusza szybko do akcji
myję zęby oraz je szoruję
a bakteriom tak rozkazuję
Precz! Precz! Precz!
Szur - szur z góry na dół
Szast - prast w prawo w lewo
Skok w bok, krok w tył
aby ząbek zdrowy był.

Szur - szur z góry na dół
Szast - prast w prawo w lewo
Skok w bok, krok w tył
Aby ząbek zdrowy był.


klasa I - uzupełnianie zdań

l. …………………………… swoje zęby rano i wieczorem.
myj, płucz

2. Jedz zdrowe ………………………………………………
słodycze, pokarmy

3. Nie jadaj często …………………………………………..
warzyw i owoców, słodyczy

4. Regularnie odwiedzaj swojego …………………………..
stomatologa, fryzjera


klasa II - ukryte słówka

słówka: zęby, szczotka, stomatolog, próchnica, pasta, owoce, czyste, zdrowe, uśmiech ukryte są w zgadywance (umieszczone są pionowo lub poziomo)

B S Z Ę B Y P N B C
P T S Z C Z O T K A
R O W O C E V E P E
Ó M E J Z U Z I A O
C A E T Y A E T S N
H T N O S L X I T V
N O A V T T Y S A M
I L O Q E H Z T O D
C O L Z D R O W E R
A G I U Ś M I E C H




II Etap - rozdanie dzieciom miesięcznego planu szczotkowania zębów i objaśnienie jak z niego korzystać.


6. Konkurs plastyczny nt. „Piękny uśmiech".
Prace plastyczne wykonane na formacie A4 lub B5. Technika dowolna.

7. Wizyta stomatologa w klasach II.

8. Rozdanie dyplomów ukończenia kursu: przyznanie członkostwa w klubie "Śnieżnobiały uśmiech".

Szkoła Podstawowa w Zelczynie, 32-051 Wielkie Drogi, tel./fax.: 012-270-60-21, e-mail: sp@zelczyna.eu