21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa zwany też Dniem Kolorowej Skarpetki. Data obchodów tego święta jest symboliczna. Przypada on na 21 dzień 3 miesiąca w roku, ponieważ to właśnie dodatkowy, trzeci chromosom w 21 parze chromosomów w ludzkich komórkach powoduje występowanie tej wady genetycznej.
Kolorowe skarpetki, podobnie jak data obchodów, mają znaczenie symboliczne. Co symbolizują? Różnorodność, odmienność, społeczne niedopasowanie – czyli wszystko to, z czym na co dzień muszą zmagać się osoby dotknięte zespołem Downa.
Dlaczego, to właśnie skarpetka jest symbolem Światowego Dnia Zespołu Downa? Otóż chromosom ma kształt przypominający właśnie skarpetę.
Przedszkolaki oraz uczniowie klas 1-3 całym sercem włączyli się do obchodów tego wyjątkowego dnia. Jako wyraz akceptacji, tolerancji, wrażliwości i szacunku uczniowie założyli kolorowe skarpetki – „nie do pary”. Powstały również piękne, kolorowe skarpetki, które ozdobiły sale lekcyjne.
Uczniowie mieli także okazję obejrzeć prezentację na temat Zespołu Downa, wysłuchać słuchowiska przygotowanego przez Panią Joannę Fliśnik i Panią Marię Kroczek, którego celem było zwiększenie świadomości o Zespole Downa, propagowanie akceptacji i integracji społecznej osób nim dotkniętych. Ponadto każda klasa otrzymała w wersji elektronicznej książkę Heleny Krajlic pt. „Mam zespół Downa". To wspaniała i wzruszająca opowieść, która ma przybliżyć zarówno dzieciom, jak i dorosłym, sytuację dziecka cierpiącego na zespół Downa.
Dziękujemy wszystkim, którzy przyłączyli się do akcji. Nie bójmy się inności!
Joanna Fliśnik
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z tego wydarzenia